Zet je licht AAN! als je komt voetballen.

21 oktober 2023 11:00

De dagen worden weer korter, wat betekent dat veel (jeugd)leden weer in het donker van- en naar de training vertrekken. Als vereniging willen we er ieder daarom nog eens op attenderen te zorgen voor voldoende zichtbaarheid onderweg.

Laten we met z’n allen extra alert zijn deze dagen! Controleer je fiets en denk niet het komt later wel!

Wist je dat:

1. 12% van de kinderen niet altijd z’n licht aanzet.

2. Onder kinderen van 7 tot 17 jaar een kapotte fietslamp de vaakst opgegeven reden om de fietsverlichting niet aan te zetten. En dat terwijl goede verlichting levens kan redden. Werkt jouw fietslamp?

3. Ouders enorm kunnen bijdragen door zelf actief te controleren of de verlichting van fietsen van de kinderen deugdelijk werkt

4. Goede verlichting en reflectie de kans op een ongeval met 20% verkleinen .

5. Slechte fietsverlichting bij anderen, door automobilisten als één van de grootste ergernissen in het verkeer wordt ervaren

6. Losse lampjes ook door de ANWB niet worden gezien als goede fietsverlichting? Gebruik losse lampjes alleen als noodoplossing.

7. Zelf zien waar je rijdt ook erg fijn is. Zicht op het wegdek vlak voor je, maar ook een tiental meters vooruit. En wat te denken van een iets bredere lichtstraal, zodat je kunt zien waar de rand van het fietspad is.

8. Slechte reflectie en verlichting je naast je veiligheid ook € 100,- kan kosten? Eeen of ondeugdelijke verlichting: € 60,- boete, Geen of ondeugdelijke reflectoren: € 40,- boete.

9. De ANWB dit najaar met een tagteam door Nederland reist om in iedere gemeente, op fietspaden bij en rondom scholen en op schoolroutes, een tag plaatst met de tekst ‘Zet je licht aan’. Zo helpen ze kinderen en scholieren eraan te herinneren hun licht aan te zetten.

Kijk voor meer tips en uitleg: https://www.anwb.nl/fiets/accessoires-uitrusting/fietsverlichting

zetaandatlicht.png