Een onvergetelijk Westlands Kampioenschap JO15.

20 april 2022 19:30

De ochtend begon onbewolkt, doch frisjes. De herinneringen aan een mooie glorieuze dag van ons vlaggenschip, nog wuivend aan de gevel van het gebouw (dromen blijken toch geen bedrog). Sportpark Polanen is vandaag het bruisend centrum van een van de mooiste voetbal tradities in het Westland, het Westlands Kampioenschap JO15.

Het is nog vroeg op deze 2e paasdag, maar we hebben er zin in! 2 jaar geen evenementen, 2 jaar geen publiek, 2 jaar bleef de wisselbeker waken over het sportpark. Ook de geluidsinstallatie kwam krakend weer tot leven. Ietwat schel, luid en gewelddadig voor de oren, maar het deed wat het al 30 edities trouw heeft gedaan. Zoals Ton zegt; “zo maken ze ze niet meer”. Een CDtje hebben we niet, dus de radio blaast door de speakers en NIET aan de knoppen komen!

De commissiekamer wordt omgetoverd tot control center en natuurlijk mogen de eitjes van de Jumbo niet ontbreken. De koffie pruttelt en de koelkast is gevuld. Kleedkamers oké? De velden allemaal belijnd, 2 goals en 4 vlaggen? De nieuwe ballen van Ton voor het grijpen?
Ook Aart is er vroeg bij en drapeert de vlag van sportclub monster gebroederlijk langs de Westlandse. Met daarop in het midden en in volle glorie de felbegeerde wisselbeker. Daaromheen 16 bekers met 16 sets van 16 medailles. Ieder team strijdt vandaag om een historische plek en neemt een mooie herinnering mee.

De kantineploeg is er ook al voor de eerste shift. Jessica heeft het goed voor elkaar. Niets wordt aan het toeval over gelaten.
Nog even de laatste besprekingen en dan druppelt de eerste jeugd al binnen. Uiteraard als eerste het team van Monster.
Jari houdt van de vroege ochtend weten de mannen van de JO15-1 maar al te goed. Even maken Ron en ik ons zorgen, maar ook het laatste Westlandse team is er en vindt zijn weg naar de kleedkamer om zich klaar te maken voor een vol voetbalprogramma.
Toch is het nog relatief rustig in de kantine… zouden de meeste ouders nog even een keertje zijn omgedraaid of nog op zoek zijn naar eieren?

Het is klokslag 9 uur! Scheidsrechter klaar? Teams klaar? Ballen maar!

Het plezier van het voetbalspelletje spat van de velden. Mooie potjes, leuke potjes, verhitte potjes. Wedstrijden met passie, maar de scheidsrechters loven de teams voor de sportiviteit dit jaar! Fantastisch! Ook het zonnetje wordt er al enthousiast van!
Ondertussen sjezen we met het busje van Ron naar Jumbo van Nico en Petra Paardekoper, in Monster. Daar staan de kratjes voor de teams klaar voor een heerlijk verzorgde lunch. Een lange sportieve dag vraagt natuurlijk energie en het is belangrijk om ook goed voor de innerlijke mens te zorgen. Zo kom je de dag wel door!

Herinneringen maken is belangrijk, zo weet Frans. De gehele dag is hij in de weer om alle teams op de gevoelige plaat te leggen en dat resulteert in een mooie fotoreportage. Zie hier voor de fotoreportage van Frans de Jong

jo15.JPG Na de welverdiende pauze kunnen alle teams zich opmaken voor de finales voor de plekken 1 t/m 16. De Heeren van Polanen (business club), laat zien dat het al jaren de jeugd van sportclub monster een warm hart toe draagt en wil investeren in de toekomst. Dit jaar pakt het dan ook flink uit met een mooi prijzenpakket voor alle winnaars.

Naast de strijd op de velden, weet ook Hans de inmiddels fors toegenomen menigte te vermaken met z’n opzwepende stem en, met de zon strak aan de hemel, nadert het toernooi langzaam haar apotheose. Na een 1-1 gelijk spel en een penalty reeks met een, zo blijkt, ingewikkeld rekensommetje, moet gastclub Sportclub Monster net de finale aan zich voorbij laten, maar pakt wel een mooie 3e plaats.

De spanning stijgt tot ongekende hoogte, als beide titanen, Velo en Westlandia, het veld betreden. Wat een POWER! Zelden was er op 2e paasdag zoveel publiek te vinden langs het hoofdveld van sportclub Monster. Na een zinderde strijd weet uiteindelijk Westlandia met een 2-0 winst zich kampioen van Westlandse velden te kronen.

Met een ferme handdruk van onze hoofd jeugdopleiding, Mike Groenewegen, krijgen alle teams hun beker en medailles.
De wisselbeker mag nog een jaartje logeren in bij de mannen van Westlandia in Nalek. Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!
Het hechte team van sportclub Monster bleef nog even nagenieten op het terras. En zeer verdiend, want deze topouders stonden ook vandaag weer direct klaar om te helpen in oa de kantine, opbouw/afbouw, speaker, vlaggen etc.

jo15actieklein.JPG

Alle spelers, begeleiders, trainers, verzorgers, scheidsrechters, supporters, sponsoren en vrijwilligers wil ik bedanken voor een onvergetelijke dag!   Tot volgend jaar!

Namens de jeugdcommissie van Sportclub Monster,
Bram Schippers