THE CORNER.

10 oktober 2021 13:15

HOOFDSPONSOR: W. STEENVOORT LUCHTMECHANIEK & MONTAGEBEDRIJF.

Doordat ik, met een paar anderen, voetbaliconen van de VV Monster, bezig ben met de organisatie van een reünie ontving ik deze week wat oud fotomateriaal.

Hier zat o.a. een oude elftalfoto bij van het kampioenselftal uit ´48-´49! (Dit elftal speelde na het behaalde kampioenschap om de Nederlandse amateur titel met clubs als Ijsselmeervogels en Genemuiden!) Aan een paar huidige oudgedienden vroeg ik wie er allemaal op deze foto staan. Er waren er twee die moeiteloos, zonder met hun ogen te knipperen, alle namen opnoemden en dat waren Bert van Bommel en Wim Voois ( Wim Rabo). Wim Voois wist van de eerste persoon, Anton Bruggeling, te melden dat die toentertijd de penningmeester van de club was en die man had maar één oog. Uiteraard had hij als bestuurslid weleens belangrijke zaken te melden aan het bestuur.

Soms waren dat zaken die hij apart met iemand wilde bespreken. Dan riep hij die persoon bij zich en zei dan: “Ik wil je even spreken, onder dríe ogen!!”  Op de foto staan oudgedienden als Daan de Blok, Jan de Blok en Kees de Blok. Allemaal familie. De vader van  onze gastheer Peet de Zeeuw, Piet de Zeeuw (Piet de Punt), staat ook op de foto. Ook grote Jan van Bommel en kleine Jan van Bommel staan er op. Dat waren broers. Kleine Jan kon heel goed voetballen, één van de betere van de vereniging, en is jarenlang elftalleider geweest. Het was ook een hele vriendelijke man, met veel humor. Hij was ooit, op oude leeftijd, op een feest van de supp ´70. Ik zou hem op tijd naar huis brengen, maar hij was niet weg te sláán. Hij vond het te gezellig. Ome Jan was een man naar mijn hart.

Over de supp ´ 70 gesproken. Geert van Zijl is afgelopen week overleden en hij was de erevoorzitter van deze fantastische supportersvereniging. Als voetballer was hij trouwens vrij fanatiek.  Geert was jarenlang dirigent van een festivalkoor uit Maassluis. Zijn koor trad een keer op bij de Heijdse feesten. Tijdens een optreden ging het opeens hard regenen. Sommige koorleden gingen ergens schuilen totdat er nog maar vier koorleden stonden te zingen. Geert, helemaal doorweekt, bleef maar dirigeren met zijn baton op een tomatenkistje. Ook met het dirigeren  van zijn koor was hij fanatiek.
Grote Jan was dé legendarische voorzitter van de vereniging. In de tijd dat hij voorzitter was van de VV Monster was de evenzo legendarische Siem Barendse voorzitter van RKSVM.

Deze twee heren waren hun tijd ver voor want zij zaten samen geregeld aan de keukentafel aan de Rijnweg om het e.e.a. door te nemen van beide clubs. Dat was in een andere tijd, nog niet zo lang gelden, on-denkbaar. Siem Barendse is overigens een oom van onze huidige voorzitter Ronald Barendse. Ronald gaat als voorzitter de leden tijdens de komende ALV Wim Zuiderwijk als nieuwe secretaris voorstellen en benoemen. Ten minste, als iedereen akkoord gaat. Die kans is vrij groot, schat ik zo in. Wim is natuurlijk geen onbekende binnen de vereniging en is zelfs ere lid van de club. Onze penningmeester zal ongetwijfeld ook weer zijn spreektijd krijgen om bekend te maken hoe de financiële zaken van de vereniging er voor staan.

Hopelijk heeft hij niet in het geheim wat euri´s doorgesluisd via de Paprika Papers in Papoea. Dan zijn we die centjes kwijt, of niet. Er zijn voorbeelden genoeg te noemen waarbij een penningmeester van een club de fout is gegaan, maar wij mogen Jos Barendse zeker vertrouwen en we hopen dat hij met goede cijfers komt. De cijfers van de uitslag van de wedstrijd SC Monster-DSVP zagen er goed uit; 3-1. Ook in ons team is trouwens, net als vroeger, een broederstrijd. Michiel en Stan v/d Bos, Jurgen en Jesper Warbout, ThijmenHiddeJelle v/d Arend (die strijd komt misschien nog) en natuurlijk Bas en Bink de Brabander. Bas is back en Bink is the one to watch! Bas speelde verleden week al een goede pot in team Cees en zat nu in de eerste helft wissel.

Hij mocht de tweede helft invallen voor Bink , terecht gewisseld door de trainert, die een gele kaart had gekregen van vriend Pieterman, die goed floot zonder een keer gekke dingen te doen. In de eerste helft speelde Ruben, die wel een paar gelikte passes verstuurde, een beetje té gemakzuchtig en dat kostte hem ook nog een kaart. De 1-0 was van Jurgen, die na een prima balbehandeling de keeper het nakijken gaf. Direct hierna scoorde DSVP de 1-1. Die speler, hij stond bijna op de achterlijn, maakt nooit meer zo´n doelpunt. WJB verkeek zich op deze vreemde, maar toch ook mooie vergis bal. De 2-1 was van een grote schoonheid. En weer was het Jurgen die de bal schitterend binnen knalde. De 3-1 viel na een hele mooie, rappe aanval, die we ook een paar keer in de eerste helft zagen. Nu liep spits Jordi goed mee om de strakke voorzet van de snelle ThijmenHiddeJelle binnen te tikken.

Toen was het klaar voor DSVP, die nu totaal 1 punten hebben. Misschien is het terughalen van Dick Advocaat een optie voor hullie. Zou mooi zijn voor Dickkie, stoppen waar je ooit begon als trainert,  weg uit dat vreemde,  dorre, zanderige Irak en op naar de Groene Wijdte in Pijnacker. Volgende week naar de buren in Loosduinen en laat de broederstrijd maar lekker door gaan. Ook voor de andere spelers is het een strijd want de concurrentie is groot en dat is eigenlijk alleen maar gunstig voor het team en de trainert. Het is aan hem om de juiste keuze te maken in een goed strijdplan. Een gooi naar het Nederlands kampioenschap zit er niet in, maar met deze groep spelers is een gooi naar de hoogste plaats voor ons zeker te doen. Succes.
Het was een mooie dag.      o-j