THE CORNER.

12 december 2021 15:45

HOOFDSPONSOR: W. STEENVOORT LUCHTMECHANIEK & MONTAGEBEDRIJF.
Het was een stralende dag om te voetballen. Met een fris windje tegen fietste ik naar Naaldwijk waar de SC Monster tegen Westlandia speelde.

Tussen de Hoge Bomen en leunend tegen een dikke vlaggenmast, zonder vlag, stond ik verdekt opgesteld naar de wedstrijd te kijken. Wel met een laag schijnend zonnetje, maar het was goed te doen. Eigenlijk mag je niet langs de lijn staan als supporter. Dus had ik vooraf  goed om me heen gekeken waar een nodige vluchtweg was. Stel dat ze daar net zo´n strenge BOA in dienst hebben als bij ons, dan moet je op tijd wegwezen.  Gelukkig zien ze die paar supporters door de vingers. De wedstrijd werd gespeeld op het hoofdveld, op kunstgras dus. Vandaag geen Keke, geen Ruben, geen Bink, geen Riley en geen Laurens.

Zo maar effe vijf basisspelers die niet speelden. Nu speelden Chiel v/d Bos als aller aller laatste man, Nick v/d Knaap als linksback en Vince Franke  als rechtsback. Ersin speelde op het middenveld en Ramon in de voorhoede. Nick v Dop was wissel met HiddeThijmeJelle en Bryan Hogervorst. Ten minste, als ik goed heb opgelet. De eerste helft was een gelijk opgaande wedstrijd waarbij het opvallend vaak stokte bij Jordi.  Voetballend was Westlandia wel ietjes beter. Ik stond zo verdekt opgesteld dat ik pas vlak voor de rust zag dat de stand 1-0 was@! Tijdens de rust keek ik effe naar een jeugdwedstrijd op een ander veld. Daar speelden ze 8x8 en dat is zonder scheidsrechter, maar wel met een spelleider. Die staat langs de kant van het veld.

Wat mij op viel is dat er geen of weinig commentaar is van de trainers of leiders naar die man. Geweldig toch. Zo kunnen de spelers meer voetballen en is er geen oponthoud als er wat loos is want die spelertjes lossen het eerst zelf op. Zou dat niks voor het grote mannenvoetbal zijn? Gewoon geen scheidsrechter en alles via beeldcamera aangeven als er een vrije trap is of een wissel. Zou allemaal kunnen via de beeldschermen in de stadions en via de geluidsinstallaties. Je hebt dan geen gezeur van die spelers tegen de scheidsrechter of van die vervelende en vaak kwetsende spreekkoren van de supporters.

(Of  kritiek van stafleden waarvan er tijdens deze wedstrijd ook eentje van Westlandia werd weggestuurd door scheidsrechter v Elswijk.)   Daar heb ik toch al zo´n hekel, aan die spelers die dat doen of deden! Ik ga een brief met dit idee naar de KNVB sturen, naar Zeist, daar heb ik al meer keer een brief naar toegestuurd, maar die ligt ergens  diep onder in een ladekast in het archief. De tweede helft van de wedstrijd was beter dan de eerste.  Het werd 1-1 na een mooie actie op rechts, waar ik stond, van Bas. Ik zei nog tegen hem: Tweede paal! En ja hoor hij deed het. Jurgen kopte de bal binnen waarbij de keeper de bal nog toucheerde. Zou Bas wel weten dat je in de buitenlucht geen masker nodig hebt? Dat weten ze bij hem thuis toch ook wel. De volgende goed actie was weer op rechts, wéér precies waar ik stond,  nu van Vince die de bal voorgaf waarbij het weer Jurgen was die de bal in het doel schoot. Hij stond precies op de juiste plek. Volgens mij moet een spits altijd in beweging zijn vanaf de zestienmeter tot rond de penaltystip om te kunnen scoren. Daar richt je het meeste gevaar en een bewegende spits is moeilijk af te stoppen.

Na de 2-1 werd het zelfs nog 3-1 door Ramon Bruers, wéér een voorzet vanaf rechts, die het doelpunt achter zijn naam krijgt. De ingevallen ThijmeHiddeJelle was al uitgevallen (kunstgras!) en had last van zijn enkel. Dat word lastig skiën op de Sesslebahn Gaisberbg in Kirchberg, maar apres ski in een hut is geen probleem. Na de wedstrijd op het gemak naar Monster gefietst om me om 15u. te melden in k´tine voor een biertje met een bal. Eigenlijk zou het altijd zo moeten zijn. Om 13u een wedstrijdje in de buurt, daarna effe ouwehoeren en dom meepraten, dat ken ik ook, met al die vreemde gasten en supporters en daarna op tijd naar huis. De ballen waren overigens iets beter dan de vorige keer. Ze laten trouwens wel iedereen toe in die keuken. Zelfs onze BOA kwam alles nog even checken. Hij heeft gelijk want in de keuken moet je zo min mogelijk mensen toelaten, zeker nu.

Volgende week nog een potje, als ik goed ben ingelicht de laatste van dit jaar, en dat is thuis tegen MVV´27. Kunnen we nog een keertje van onze helden genieten. Ben benieuwd hoe het straks verder gaat. Sowieso ben ik benieuwd hoe gaat lopen met dat nieuwe kabinet dat er eindelijk gaat komen. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de prestatie en het verloop van de wedstrijd van het jaar van onze Max. Ik ken er die niet kunnen slapen en die zwetend al uren voordat het begint voor de buis zitten van de spanning. Het is al die supporters gegund dat hij gaat winnen.  En hij heeft gewonnen! Een on ge loof lijke prestatie om dit voor elkaar te krijgen. Daar kun je wel trots op zijn en al die supporters met hem. Wat is sport toch mooi.
Het was een mooie dag.   o-j