Keke Stam weer goud waard voor SC Monster.

13 februari 2024 23:00

De routinier van het team sleepte zijn ploeg er door heen. Na een moeizame wedstrijd tegen hekkensluiter Hillegersberg stond het in de 96e (!!) minuut 1-1. Een laatste voorzet naar het overvolle strafschopgebied, Ruben de Groot verlengde met het hoofd en bij de tweede paal was daar ineens Keke Stam.

Een korte knik en de kopbal van Stam vloog er feilloos in: 2-1 en drie punten in de tas.
De 2-1 was eigenlijk een 1-2 want de wedstrijd kon in Hillegersberg niet worden gespeeld. Wél in Monster dus en zo mocht de ‘thuisploeg’ op een nat en winderig Sportpark Polanen gaan proberen de (gedeelde) tweede plaats te gaan bemachtigen. Op een vlotte opening na, met aardig wat mogelijkheden, viel dat in de eerste helft bepaald niet mee. Hillegersberg overleefde niet alleen die stormachtige openingsfase, het kwam gaandeweg het eerste bedrijf steeds beter in de wedstrijd.

Vlot combinerend, met snelle spitsen voorin, zochten de bezoekers brutaal de aanval en kort voor de pauze was het ineens 0-1. SC Monster had veelvuldig balbezit, was vaak dreigend, maar stuitte steeds op de uitstekende doelman van de gasten. Bo Olsthoorn was kort voor de openingstreffer wél trefzeker maar de scheidsrechter zag als enige een overtreding van de Monsterse verdediger. Geen rustgevende voorsprong dus voor SC Monster, maar wél een enorme domper zo kort voor rust.

De recente 0-1 thuisnederlaag tegen laagvlieger Nieuwerkerk lag nog vers in het geheugen. Het zal toch weer niet gebeuren, punten laten liggen tegen een degradatiekandidaat ? Dat scenario zal ongetwijfeld in de Monsterse kleedkamer hebben rondgespookt, zeker tijdens de pauze. De tweede helft uiteraard een nog fanatieker SC Monster en binnen één minuut bijna de gelijkmaker. Jurgen Warbout zag zijn inzet echter tegen de lat uiteen spatten en zo nam de druk op het doel van Hillegersberg alleen maar toe. De eindpass was echter steeds te onzuiver, de doelman pakte een paar onmogelijke ballen en scheidsrechter Mulder verzuimde Kirill Slutskyy een strafschop te geven.

En de tijd tikte maar door. Trainer Dijkhuizen paste de tactiek aan. Verdediger Vince Franken werd vervangen door rechtsbuiten Thijme van den Arend en achterin werd het één-op-één. En er was nóg een aanpassing waar te nemen. Minder hoge voorzetten en méér lage schoten vanuit de tweede lijn. Het bleek uiteindelijk de sleutel tot het succes, want Stam ramde van zo’n 25 meter de bal spijkerhard in de linkerbenedenhoek: 1-1 in de 70e minuut.

En SC Monster ging door, vol voor de driepunter. Tien minuten later leek de beloning voor het grijpen. De overtreding van de Hillegersberg-goalie was minder zwaar, maar de bal ging nu wel op de stip. De penalty werd echter door Ruben de Groot niet verzilverd. De teleurstelling over de gemiste kans leek nog groter te worden want een spaarzame counter van de bezoekers zag er dreigend uit. Het bleek gelukkig buitenspel, dus die rampspoed bleef SC Monster bespaard.
Sterker nog, het kwartje viel toch nog de andere kant op. Dankzij Keke Stam.

Opstelling SC Monster: Broch; Franken (Thijme van den Arend), Olsthoorn (Groenewegen), De Groot, Stam;  Bink de Brabander, Riepe,  Jesper Warbout; Jurgen Warbout (Stan van de Bos), van Maanen, Slutskyy.