Sportclub Monster maakt het zichzelf lastig

2 maart 2024 17:45

Vanmiddag ontving Sportclub Monster het Schiedamse HBSS. De Schiedammers zijn terug te vinden op een negende plaats op de ranglijst, terwijl Sportclub Monster aan de wedstrijd begint als de nummer twee.

Eerder dit seizoen is al gebleken dat Sportclub Monster het traditioneel lastig heeft tegen laag geplaatste teams. Deze middag was daar geen uitzondering op. In de beginfase was het HBSS dat het meest op de helft van de tegenstander te vinden was, dit ook aangewakkerd door balverlies en slordig inspelen aan Monsterse kant. Dit lichte overwicht van HBSS leidde echter niet tot grote kansen.

Bij één van de eerste kansen voor Sportclub Monster was het overigens wel direct raak. Youri Riepe legde een vrije trap op het hoofd van spits Jordi van Maanen en die knikte de bal heel netjes binnen bij de eerste paal, 1-0.

Dat doelpunt kwam een soort van uit de lucht vallen, maar zorgde er wel voor dat Sportclub Monster daarna met wat meer zelfvertrouwen leek te gaan spelen. Na iets meer dan een half uur spelen verdubbelde Sportclub Monster de score. Bij een aanval over de linkerkant was het linksbuiten Kirill Slutskyy die met een hele mooie actie z’n tegenstander omspeelde en met een voorzet op maat kwam. Bryan Hogervorst hoefde er met z’n hoofd alleen maar tegenaan te lopen om de 2-0 binnen te knikken. De assistent scheidsrechter van HBSS trachtte het doelpunt nog te laten afkeuren, maar kon de scheidsrechter hier niet van overtuigen.

Dit tweede doelpunt leek HBSS een beetje op te breken en tot de rust waren er weinig kansen meer te noteren.

Na de rust bleek Jesper Warbout in de kleedkamer te zijn achtergebleven, zijn plaats werd ingenomen door Thijmen van de Arend. De strijd ging in het begin van de tweede helft gelijk op. Een bekeken lob vlak na rust van een HBSS middenvelder landde op het dak van het doel. Jordi van Maanen werd niet veel later in stelling gebracht door Riepe, maar z’n inzet werd door de HBSS doelman geblokt en het bleek uiteindelijk ook buitenspel te zijn.

Na ruim een kwartier in de tweede helft kwam HBSS er weer een uit en een HBSS aanvaller diep aangespeeld, doelman Broch was z’n doel uit om die te verkleinen en werd geassisteerd door een verdediger, maar de HBSS aanvaller stiftte de bal tussen beide heel bekeken in het lege doel. De aansluitingstreffer was daar.

Niet veel later werd Jurgen Warbout ingebracht voor Bink den Brabander. Jurgen kreeg bij z’n eerste balcontact meteen een grote kans, maar zijn inzet op een ingedraaide vrije trap ging naast.

Ruim een kwartier voor tijd werd ook Jordi van Maanen gewisseld voor Chiel van de Bos. Hierna bleek Sportclub Monster steeds verdedigender te gaan spelen, maar maakte het zichzelf daardoor heel lastig. Zonder sterkhouder Bink op het middenveld en aanspeelpunt Jordi voorin kwam Sportclub Monster er nog nauwelijks uit. Diepe ballen leidden nagenoeg allemaal weer direct tot balverlies. HBSS mocht van achteruit ook redelijk makkelijk de opbouw opzetten en werd steeds dreigender. Het speloverwicht dat de bezoekers in het laatste kwartier hadden zorgde ervoor dat Sportclub Monster ook de nodige overtredingen nodig had wat ook weer de nodige gele kaarten opleverden.

Vlak voor tijd maakte Kirill Slutskyy nog plaats voor Andreas van Harinxma. Tot het laatste fluitsignaal bleeft HBSS de druk erop houden, maar de verdediging hield - niet voor het eerst dit seizoen - goed stand. Uiteindelijk werd de 2-1 overwinning door de thuisploeg over de streep getrokken. Voor de supporters voelde dat als een 'met de hakken over de sloot', maar de drie punten tellen. Volgende week uit naar Berkel, kijken of het dan wat beter kan, maar ook daar tellen de punten.

Opstelling Sportclub Monster: Willem-Jan Broch; Vince Franken, Ruben de Groot, Jesse Groenewegen, Bo Olsthoorn; Bryan Hogervorst, Bink den Brabander, Youri Riepe; Jesper Warbout (46’ Thijmen van der Arend), Jordi van Maanen (72’ Chiel van de Bos), Kirill Slutskyy (85’ Andreas van Harinxma)

Bekijk hier alle doelpunten. En kijk hier voor de pupillen van de week.          Kijk hier voor een ander camera standpunt.
DSC_9252.jpg                                                                                    Inleiding tot het eerste doelpunt.

Oliveo-11.jpg